Nahát! A befektető is ember? – 2. rész

by dr. Berecz József

December122012

Nahát! A befektető is ember? – 2. rész

 

Befektetési célpontok. Talán a mi cégünk az?

Az alapkezelők a vállalat életszakasza szerint kategorizálják befektetési célpontjaikat. Így a legkorábbi életszakasz a vállalkozások esetében az úgynevezett seed vagy magvető szakasz, ahol ellentétben a közhiedelemmel, egy jó ötlet megléte még nem elégséges. Akkor beszélhetünk magvető életszakaszban lévő vállalkozásról, ha a termék vagy szolgáltatás már bizonyította, hogy van rá piaci igény és összeállt az csapat, aki képes felépíteni a kidolgozott üzleti tervben foglalt program szerinti működést. Mivel ez az életszakasz, a legrizikósabb egy kockázati tőkésnek, így nem is minden alap hajlandó ilyen vállalkozásokba befektetni.

Kezdeti fázisban vagy early stage szakaszban lévő vállalkozásról akkor beszélünk, amikor a vállalkozás már megjelent a piacon, már van értékesítés, árbevétel és a vállalkozás az indulást követően a növekedési szakaszba lépett. Ekkor a kockázati tőke feladata a növekedési lehetőségek kihasználásához szükséges pénzügyi források biztosítása.

És mekkora a kockázat?

Ami a legtöbb vitát váltja ki a kockázati tőkésekkel kapcsolatban, az maga az értékelés, illetve a befektetésért cserébe a vállalkozásból kért részesedés mértéke. Mindegy, hogy milyen jó egy üzleti terv vagy milyen ütős csapatot sikerült összehozni egy vállalkozásnak, minden kockázati tőkés tudja, hogy csak néhány befektetés lesz igazán sikeres és a befektetések egy része pedig sikertelen lesz. Így a döntések meghozatalakor a tervek és elképzelések alapján minden befektetésnek olyannak kell lennie, hogy megfelelő megtérülést mutasson, mindez egy kezdeti fázisban lévő vállalkozás esetében évi 35% és 40% közötti éves hozamot jelent a befektetett összegre vetítve, illetve egy seed befektetés esetében a befektetett összeg 10-szerese az elvárt hozam. Ezek azok a hozamok, amelyek mellett képes lehet egy alap megfelelő, az átlag megtérülést tekintve 16% és 20% közötti éves hozamot biztosítani a befektetőknek. Ha meggondoljuk, hogy ilyen hozamot a tőzsdére bevezetett részvényekkel is el lehet érni, akkor ez egyáltalán nem valóságtól elrugaszkodott elvárás.

Hatos aranyszabály a megfelelő befektető megtalálásához

A befektetők megtalálása a vállalkozásoknak, fejlesztőknek egyáltalán nem egy egyszerű feladat. A megoldás az, hogy be kell tartani az alábbi hatos aranyszabályt mielőtt, belevág az ember a keresésbe:

1. Elvárás. Légy tisztában vele, hogy mit vár el egy befektető és dolgozd ki azt a megoldást, ami a befektetőnek és persze neked is elfogadható!

2. Üzleti terv. Legyen egy világos üzleti terved, ami bemutatja, hogy képes vagy az elképzeléseidet egy virágzó üzletté formálni és próbálj meg válaszokat találni minden feltett kérdésre!

3. Csapat. Legyen meg az a csapat, aki hitelesen tudja képviselni az elképzeléseket. A befektetők több mint 50%-ban az emberekbe fektetnek be és nem a tervekbe!

4. Célcsoport. Légy tisztában azzal, hogy kik a fogyasztóid és kik a versenytársaid és hogyan kívánod a fogyasztóidat elérni, hogyan akarsz árbevételt generálni!

5. Tájékozódás. Nézz körül a kockázati tőke piacon és próbáld meg kiválasztani azt a befektetőt, aki várhatóan érdeklődhet a befektetési lehetőség iránt és keresd fel őket!

6. Kapcsolatépítés. Építs kapcsolatokat olyanokkal, akik ismerik vagy ismerhetik a megcélzott befektetőt, és ha egy befektető nemet mond, akkor kérdezz rá, hogy ki az, akit érdekelhet az adott lehetőség!